09.09.02
Föreläsning 1: Matilda Wiklund - Mediebilden av den goda läraren.
Idag fick vi höra på vår första föreläsning. Den var rätt intressant faktis, men hon snackade lite för mycket om hur hon hade gjort sitt forskningsprojekt istället för om den. Men den handlade i kort om hur världen ser på hur lärare är och hur skolan är. Alla lärare är olika men ändå så har allmänheten en mall om hur lärare och skolor är. Hon var intresserad av vart alla dom här bilderna på lärare och skola kommer ifrån och hur ska den goda läraren igentligen va? Alltså hur ska en riktigt bra lärare vara. Hon föreläste om att man måste ha en teori som visar hur man har tänkt och det är inte alltid det lättaste. Men hennes teori gick iaf ut på att det spelar roll hur vi ser på saker och ting. Hon snacka också om att vi kan med två olika ord med samma betydelse ge något ett negativ attribut eller positivt. Ett exempel som alla kan relatera till är terrorist och fihetskämpe. Säger nån terrorist så är det ofta i dåliga meningar medans frihetskämpe låter som något bra.
Föreläsning 2: Christer Håkanson - Svensk utbildning och svensk utbildningspolitik i ett internationellt perspektiv.
Denna föreläsning hade jag lite svårare att hänga med i. Men det jag snappa upp så prata han lite om skillnaderna mellan skolorna i olika länder och hur massa länder har gjort tester för att se vilka som har statistiskt sett bäst skolor, sen kanske den bästa skolan ligger i ett land med bara andra dåliga skolor. Han pratade också om vilka problem som kan stötas på i skolan och frågor som kan komma, detta var lite punkter han hade:
- Kvalité (nästan alla klagar, det ligger i sakens natur att hälften hamnar under genomsnittet)
- Disciplin (mobbing, våld, skolk, tilltal) dessa tendenser kan bemötas på olika sätt. Ex.
polisanmälan, restriktioner vad gäller tillträde, förändrad undervisning, tidigintervention,
specialpedagogik)
- Religion/etik Frankrike sekularisering (men katolska skolor), etik som val ex. Finland och
Spanien, Separata skolor ex. Holland), Slöjdebatten (Tyskland, Frankrike, Irland), Religion
eller kristendom. Spanien har introducerat ”medborgarkunskap” som ett svar på
- Omgångeri (dyrt, ineffektivt och orättvist) Frankrike: välja mellan omgång och extra
lektioner
- Invandring och kulturmöten (inre immigration och språklig variation)
- Heterogenitet (sammanhållna och selektiva system) Disk. I Tyskland och Österrike.
- Social bakgrund och studieframgång Särskilt markerad i Tyskland, lite markerad i Finlnd.
- Föräldrarnas betydelse och involvering i skolan
- Specialpedagogiska frågor
Ikväll:
Ikväll så har jag gjort hemmagjorda pizzor! Dom blev faktis jätte goda, tro det eller ej. Sen har jag också skrivit en lite text om vad som är skillnaderna mellan en bra och en dålig lärare, som jag ska få prata lite om imorrn inför min grupp. Har också läst lite texter och försöker iaf att förstå dom.
En extra speciell PUSS till min älskade <3
Idag fick vi höra på vår första föreläsning. Den var rätt intressant faktis, men hon snackade lite för mycket om hur hon hade gjort sitt forskningsprojekt istället för om den. Men den handlade i kort om hur världen ser på hur lärare är och hur skolan är. Alla lärare är olika men ändå så har allmänheten en mall om hur lärare och skolor är. Hon var intresserad av vart alla dom här bilderna på lärare och skola kommer ifrån och hur ska den goda läraren igentligen va? Alltså hur ska en riktigt bra lärare vara. Hon föreläste om att man måste ha en teori som visar hur man har tänkt och det är inte alltid det lättaste. Men hennes teori gick iaf ut på att det spelar roll hur vi ser på saker och ting. Hon snacka också om att vi kan med två olika ord med samma betydelse ge något ett negativ attribut eller positivt. Ett exempel som alla kan relatera till är terrorist och fihetskämpe. Säger nån terrorist så är det ofta i dåliga meningar medans frihetskämpe låter som något bra.
Föreläsning 2: Christer Håkanson - Svensk utbildning och svensk utbildningspolitik i ett internationellt perspektiv.
Denna föreläsning hade jag lite svårare att hänga med i. Men det jag snappa upp så prata han lite om skillnaderna mellan skolorna i olika länder och hur massa länder har gjort tester för att se vilka som har statistiskt sett bäst skolor, sen kanske den bästa skolan ligger i ett land med bara andra dåliga skolor. Han pratade också om vilka problem som kan stötas på i skolan och frågor som kan komma, detta var lite punkter han hade:
- Kvalité (nästan alla klagar, det ligger i sakens natur att hälften hamnar under genomsnittet)
- Disciplin (mobbing, våld, skolk, tilltal) dessa tendenser kan bemötas på olika sätt. Ex.
polisanmälan, restriktioner vad gäller tillträde, förändrad undervisning, tidigintervention,
specialpedagogik)
- Religion/etik Frankrike sekularisering (men katolska skolor), etik som val ex. Finland och
Spanien, Separata skolor ex. Holland), Slöjdebatten (Tyskland, Frankrike, Irland), Religion
eller kristendom. Spanien har introducerat ”medborgarkunskap” som ett svar på
- Omgångeri (dyrt, ineffektivt och orättvist) Frankrike: välja mellan omgång och extra
lektioner
- Invandring och kulturmöten (inre immigration och språklig variation)
- Heterogenitet (sammanhållna och selektiva system) Disk. I Tyskland och Österrike.
- Social bakgrund och studieframgång Särskilt markerad i Tyskland, lite markerad i Finlnd.
- Föräldrarnas betydelse och involvering i skolan
- Specialpedagogiska frågor
Ikväll:
Ikväll så har jag gjort hemmagjorda pizzor! Dom blev faktis jätte goda, tro det eller ej. Sen har jag också skrivit en lite text om vad som är skillnaderna mellan en bra och en dålig lärare, som jag ska få prata lite om imorrn inför min grupp. Har också läst lite texter och försöker iaf att förstå dom.
En extra speciell PUSS till min älskade <3
Kommentarer
Postat av: Blomman ;)
Du har verkligen lyssnat och fått in allt i huvudet. Eller antecknade du? DU får göra pizza någon gång så jag får smaka dom :D puss
Trackback